JanneKoskela

Voihan Diesel

Diesel, tuo viimeaikojen puhutuin ja mellakoiden aiheuttaja Ranskassa. Suomalainen ei lähtenyt kadulle mieltään osoittamaan dieselin puolesta kuten ranskalaiset tekivät. Suomalainen teki aloitteen eduskuntaan, siinä oli mielipidettä tarpeeksi. Dieselin korkea hinta kurittaa Suomessa taajaman ulkopuolella asuvaa vähäosaista kansaa, joiden on pakko liikkua ja joilla ei ole varaa laittaa uutta modernia autoa. Samalla kuritetaan myös taksiliikennettä, siellä ajetaan leipänsä eteen yötä päivää pitkiäkin matkoja. Eikä herkkua ole olla raskaan liikenteen diesellaskun maksaja. Myöskin monet yksityisyrittäjät tarvitsevat pakettiautoja yrityksen hoitamiseen, harvempi ajelee bensa pakulla työkeikkoja taajaman ulkopuolella.

Nyt on liikenneministerin suulla väläytetty dieselautojen kokonaan kieltävästä laista. Idean hän on kopioinut muualta maailmasta, jossa näitä rajoituksia on laitettu. Esimerkkinä Oslo, siellä oli dieselkielto aamu kuuden ja ilta kuuden välillä. Oslohan on maantieteellisesti sellaisella alueella, johon ilman saasteet jäävät roikkumaan useaksi päiväksi. Oslon keskustassahan ei muutaman vuoden päästä ajeta lainkaan autolla.

Suomessa ilmansaasteet ovat hetkellisiä ja olisinkin ennemmin huolissani katupölyn aiheuttamasta ilman hiukkaspäästöistä kuin dieselautojen aiheuttamista. Suomessa on liukasta aikaa noin 5 kuukautta vuodessa, jolloin hiekoitetaan teitä.  Silloin pölisee hiekka, sitä nostattavat ilmaan tienkäyttäjät, niin kävelijät kuin sähköautoilijatkin. Jos Suomessa kaupungeista halutaan hiukkasvapaat alueet, on siellä kiellettävä talvihiekoitus ja tämän puuttumisesta johtuen myös liikkuminen talviaikaan liukkauden takia.

Ei se teollisuuskaan ole ihan pienpäästöinen ole, teollisuus lisää kaupunkien hiukkaspäästöjä melko lailla. Miten suomalainen menee mökille sähköautolla? Yleensä vielä on peräkärry perässä, jolla kuljettaa kaiken ylimääräisen tavaran mökille, jossa on tarvetta sille ja tälle.  Entä karavaanari, tuo on kaikkien kaveri, ei se sähköllä kisko asuntovaunua. En ainakaan ole nähnyt sellaista yhdistelmää. Kyllä se polttaa yleensä dieseliä mennessään, sama homma on myös asuntoautoissa Suomessa. Diesel autokanta ei tule vähenemään ainakaan pakolla, jota nyt yritetään korkealla dieselverolla ja -hinnalla tehdä.

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

4Suosittele

4 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (5 kommenttia)

Käyttäjän beige03 kuva
Risto Laine

Totta tuo on. Kehitys lähti siitä kun Usan varastoissa seisoo kymmeniä tuhansia volkkareita palatutettavaksi tehtaalle. Jotain oli tehtävä.

Käyttäjän lkkiiski kuva
Lauri Kiiski

Kuka vain jaksaisi uskoa sakalaisten autonvalmistajien valehtelua edelleen ?

Paskapuhetta, jonka takuuksi on natsien lailla mainittu tunnnettu saksalainen tuotemerkki ilman mitään jauhoja pussissa.

Yrjö Koskinen

Joku diesel vainossa tuoksahtaa vain bisnekselle. Sähköautot ovat selkeästi ostajien vedätystä ja mitään ekologista ilmaston suojelua ei niillä saavuteta.
Puolueettomat tutkimuslaitokset ovat jo todistaneet sähköauto huijauksen. https://www.uusisuomi.fi/tiede-ja-ymparisto/54012-...

Käyttäjän PekkaSiikala11 kuva
Pekka Siikala

Ranskassa ei suinkaan marssittu eikä mieltä osoitettu dieselin vuoksi. Valitettavasti suomalaisen median uskomaton vetelyys on kuitenkin sellaisen harhakuvan luonut.

Toimituksen poiminnat